Gud gir deg på ny sin kjærlighet

3. søndag i advent (C)

Gud fortsetter å åpenbare det som venter oss når Jesus kommer igjen. Gjennom profetiske visjoner i adventsliturgien viser han oss en ny himmel og en ny jord. Profeten Sefanja forkynner den store glede som skal bli mennesket til del når Gud Herren, som er Israels sanne konge, skal komme og forbli hos oss for alltid. Den dagen, i det himmelske Jerusalem, skal intet ondt kunne ramme Guds folk. Vi trenger heller ikke å frykte noe ondt. Da kan vi bryte ut i jubel uten noe som tynger, uten ballast. Hendene kommer ikke til å synke.

Det er likevel ett ord som treffer oss med en egen kraft i dag, men en slik kraft som løfter oss opp til nye høyder. Gud gleder og fryder seg over deg, han gir deg på ny sin kjærlighet. Hva skjuler seg egentlig bak disse ordene? Har Gud på en eller annen måte trukket tilbake sin kjærlighet, for så å ombestemme seg og gi den på ny? Det er vel heller det at mennesket vendte seg bort fra Gud, mens Gud har forblitt trofast. Han gir oss på ny sin kjærlighet fordi vi trenger det. Han elsker oss med evig kjærlighet. Vi derimot, trenger å bli stadfestet på nytt i hans kjærlighet.

Det er ikke ulikt hvordan barn har det når de får kjeft og blir irettesatt av sine foreldre. Noen ganger kan reaksjonen hos barnet være hjerteskjærende. Det gråter som om det hadde tapt sin mors eller fars kjærlighet for alltid, som om det skulle bli forlatt, og derfor trygler det om å bli elsket igjen. Men ingenting kunne vært mer feil. Det er jo nettopp kjærlighet som forplikter foreldre til å irettesette og lære barnet forskjellen mellom rett og galt. Det er en forutsetning for at barnet skal vokse og modnes som menneske. Men barnet forstår enda ikke betydningen foreldres trofaste kjærlighet. Noen ganger forstår vi det ikke, og enda mindre lærer vi å sette pris på det, før vi har modnet og blitt voksne selv.

Når Gud sier at han vil gi oss på ny sin kjærlighet, er han som en god Far. Vi forstår ikke alt som skjer med oss og hvorfor det skjer oss. Noen ganger refser han oss, når Ånden som bor i oss overbeviser oss om vår synd, hvilket kan være smertefullt. Slik lar han oss føle sin kjærlighet på ny, men på samme tid løfter han oss opp til å bli det mennesket han vil at vi skal være.

Eksemplene som Evangeliet gir oss i dag er i så måte ypperlige. Når folket samles hos Johannes Døperen, er det en skare av mennesker som kommer for å spørre ham til råds, hva de skal gjøre med sine liv. De aner en visdom utenom det vanlige hos Johannes, og det er ikke til å undre seg at de lurer på om han kan være Messias. Han viser dem virkelig veien til en mer meningsfull tilværelse, og hjelper dem til å finne sitt rette seg, uansett hva de måtte drive med. Tolloppkrever må ikke kreve mer enn de har rett til. Pengene de krever inn skal ikke tjene dem selv, men samfunnet. Soldater må ikke bruke sin maktposisjon og utnytte mennesker. Det skal tjene folket og gjøre landet trygt.

Selv om Johannes viser dem et skritt i riktig retning, er det likevel ikke nok til at de skulle bli seg selv. Den sanne Messias, dvs. ikke Johannes selv, men det Guds lam som han peker på, skal døpe mennesket i Hellige Ånd og ild. Ilden fortærer alt som ikke er edelt i menneskets hjerte. Å bli konfrontert av Sannhetens Ånd kan være smertefullt. Samtidig er det nettopp livet i Ånden som stadfester oss i Guds kjærlighet. Gud forblir trofast mot oss, sine skapninger. En gang pustet han liv og gudsbilde inn i oss. Nå sender han Ånden på nytt.

Derfor lar vi oss prege av glede på denne tredje søndag i advent, som med sitt liturgiske uttrykk foregriper både julegleden og den himmelske glede. Herren din Gud er hos deg, profeterer Sefanja; Paulus sier at Herren er nær; om kort tid skal vi feire at kan kom så nær at han ble et menneske som oss. La det inspirere oss til å legge frem for Gud alt vi har på hjertet i denne adventstiden. Du trenger ikke frykte det. Gud er trofast. Han gir deg på ny sin kjærlighet.

p. Hallvard Thomas Hole ofm

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s